§1 Allmänt
Glasbanken ApS (CVR: 38871099), även nämnt som, ”Glasbanken”, ”vi” eller ”oss” i nedan dokument, ingår endast avtal med personer som är 20 år eller äldre.
We only deliver to customers in Sweden, Denmark & Norway!
Avtal ingås när du väljer att skicka beställning i kassan. Orderbekräftelse skickas normalt per e-post senast en timme efter din beställning och kvitto skickas så snart betalning har mottagits. Orderbekräftelse och kvitto är giltiga även om de skulle sänts till icke fungerande e-postadress.
I priserna ingår moms med 25 % (Ingen EU-moms för norska kunder) samt eventuell alkoholskatt för Sverige.
Vi förehåller oss rätten att vid uppenbara felaktigheter, t.ex. pris eller tryckfel att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem.
Om du vill korrigera din beställning efter order kan vi endast göra detta innan din beställning har blivit färdigbehandlad.
Alla varor förblir Glasbankens egendom till dess att full betalning kommit bolaget tillhanda.
Vi förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
§2 Leverans
Beställningar levereras enligt angivna alternativ på sajten, vilket kräver ett aktivt val i kassan.
Glasbanken skickar paketen från lagret i Danmark. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad, d.v.s. vi reserverar oss för slutförsäljning. Skulle din order inte kunna skickas i tid har du då rätt att häva ditt köp.
Ifall din beställning är transportskadat när det levereras eller kommer bort under transporten måste du kontakta Glasbankens kundtjänst inom skälig tid, 48 timmar, på info@glasbanken.se
Vi kommer då att skicka en ny försändelse kostnadsfritt till dig för att du ska få en felfri produkt, alternativt ge dig pengarna tillbaka
Glasbanken skickar en orderbekräftelse till mailadressen du angivit innan vi skickar varorna till dig.
Leveranssätt:
Hemleverans med Budbee
Budbee levererar ditt paket till dörren och är tillgängligt för stora delar av Sverige & Danmark. Mer information om Budbee hittar du här. Vi rekommenderar att du använder deras App för administration av din försändelse. Den hittar du här.
Om inte Budbee är tillgängligt i din ort dyker det inte upp som alternativ när du angett rätt adress i varukorgen eller kassan. Kontakta oss för frågor.
Paket till dörren: För beställningar hem till dörren använder vi MyPack Home. Postnord hämtar paketet hos oss och aviserar dig via sms eller e-post nästa vardag. Du kan då välja dag och tid för leveransen enligt vad som gäller för din ort.
If you live in Denmark, Homdelivery is done by Bring Hjemleverering.
Paket till ombud: För beställningar till paketombud använder vi Postnord MyPack Collect. Postnord hämtar paketet hos oss och du meddelas via sms eller e-post när paketet finns att hämta på utlämningsstället.
If you live in Denmark, parcels to ”pakkeshops” are done by Bring.
Shipping to Norway are done by DHL – Customs costs may apply and are handled by DHL.
Oavsett om du beställt hemleverans eller hämtar din låda på något av våra utlämningsställen, behöver du, eller någon annan som är över 20 år, ta emot och kvittera leveransen.
Om ett bud hämtar upp din låda på något av våra utlämningsställen så måste både ditt och budets legitimation visas.
Vid eventuella leveransförseningar eller slutförsäljningar meddelas du. Om du inte är nöjd med ett nytt angivet leveransdatum har du alltid rätt att avboka din order utan kostnad. Vi kan inte erbjuda någon form av ersättning på grund av en leveransförsening eller slutförsäljning.
§2.1 Icke uthämtat paket
Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Paket som ej hämtas ut av kund kommer att debiteras 199 kr för fraktkostnad och administrationskostnad.
§3 Betalning
Kortbetalning: Du kan betala med Visa eller Mastercard. Välj kortbetalning och följ anvisningarna. Varorna skickas efter betalningen och ingen extra avgift tas ut.
Direktbetalning internetbank: För dig som är ansluten till Internetbanken hos SEB, Handelsbanken, Nordea eller Swedbank. När du väljer att genomföra ett köp slussas du till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
Faktura: Glasbanken erbjuder betalning med faktura via vår samarbetspartner Klarna. Vid fakturabetalning skickas varorna till den folkbokförda adressen. Vill du ej ha varorna till din folkbokföringsadress ber vi dig vänligen använda ett annat betalningsalternativ. Betalningsvillkor vanligtvis 14 dagar.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift, dröjsmålsränta och aktuell referensränta.
Delbetalning: Glasbanken erbjuder delbetalning i samarbete med Klarna. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Delbetalningsalternativen vi erbjuder visas i kassan. För aktuella villkor se länken nedan.
§4 Ångerrätt
Du har full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 14 dagar från att du mottagit varan. Ångerrätten gäller under förutsättning att produkten är i väsentligt oförändrat skick och ingen försegling brutits. För ångerrätt vänder du dig till info@glasbanken.se.
Vid användning av ångerrätten betalar du själv kostnaderna för att skicka tillbaka din beställning till Glasbankens lager och ansvarar för dess skick efter det att du har mottagit den samt under returfrakten. Det ska skickas tillbaka inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade oss om ditt utövande av ångerrätten. Produkten ska skickas ordentligt emballerad.
Vid transportskada eller felexpedition kan du välja mellan att få en ny vara eller full återbetalning.
Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.
Returadress för ångerrätt och reklamation:
Glasbanken ApS
Glerupvej 7
2610 Rødovre
Danmark
§5 Säkerhet
Glasbanken ApS (CVR: 38871099) är ansvarigt för behandling av de personuppgifter som du lämnar till oss, så som namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress.
Vi kommer att behandla dina personuppgifter för att kunna administrera dina inköp och ditt konto hos oss. Vi kommer också att använda dina personuppgifter för marknadsföring samt för att kunna utveckla våra produkter och tjänster. Dina personuppgifter kan även komma att delas och behandlas av våra enstaka samarbetspartners för de nyss angivna ändamålen.
Glasbanken ser dig som kund under den tid som du betalar något av dina köp eller har ett konto registrerat hos oss.
Genom registrering av konto hos oss, samtycker du till sådan behandling av dina personuppgifter som anges ovan. Du kan helt eller delvis återkalla ditt lämnade samtycke genom skriftligt meddelande till oss på nedan angivna e-mailadress.
Det är frivilligt att lämna personuppgifter. Om du inte vill att dina personuppgifter ska användas för direktmarknadsföring ber vi dig att kontakta oss på info@glasbanken.se. Du har som kund rätt att kostnadsfritt en gång per år – efter skriftlig begäran till oss på ovan angiven adress – få information om vilka personuppgifter som vi har registrerat om dig och hur dessa uppgifter används. Du har även rätt att begära att vi rättar eller tar bort felaktiga uppgifter om dig.
§6 Cookies
En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som hjälper webbplatsen att identifiera besökaren. Vi på Glasbanken använder oss av detta för att maximera webbplatsens funktioner och därmed kunna förbättra köpupplevelsen.
För att du ska kunna använda Glasbanken.se på ett problemfritt sätt krävs det att du har cookies aktiverat.
Om du önskar att avstå från att cookies används så stängs det av i din webbläsares säkerhetsinställningar. Tillvägagångssättet varierar beroende på vilken webbläsare du har. Det innebär dock att funktionaliteten på webbplatsen begränsas.
Läs mer om cookies på Post och Telestyrelsens webbplats (https://www.pts.se/).
§7 Sortiment
Glasbanken reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet.
Glasbanken reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på webbsidan Glasbanken.se.
Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.
Glasbanken förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.
§8 Administrativa åtgärder och skatter
Glasbanken ApS erlägger alla nödvändiga skatter samt utför alla administrativa åtgärder som uppkommer därtill, i samband med leverans av produkterna till dig. Alla priser på Glasbanken.se inkluderar skatter samt administrativa kostnader. Genom att acceptera dessa köpvillkor accepterar du att vi utför de administrativa åtgärder som krävs för att produkterna ska kunna levereras till dig enligt nuvarande eller framtida lagar och regler.
§9 Force majeure
Glasbanken är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
§10 Tvist
Klagomål eller synpunkter avseende Glasbankens produkter bör meddelas till kundservice via
e-mail, info@glasbanken.se. Ifall du vidare inte är nöjd med hur vi hanterar ditt ärende har du möjlighet att kontakta din konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.
Möjlighet finns också att använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.
Vi åtar oss inte att delta i alternativa tvistlösningsförfaranden, men kommer att ta slutlig ställning till denna fråga vid en uppkommen tvist.